« Keer terug naar Wonen & Werken

Dramatische gebeurtenis
In eerste instantie hadden de gutjesnonnen de leiding over het pension totdat die in 1954 werd overgenomen door de francicanessen. Later werd Mariëngaarde een algemeen verzorgingshuis. In 2005 verhuisden de bewoners naar Zorgcentrum Koningsvoorde aan de Generaal Smutslaan. Aanvankelijk was het plan om in het rijksmonument luxe appartementen voor senioren te bouwen. Toen kwam de Stichting Ru van Rossem Huis in beeld en zijn het stichtingsbestuur en woningcorporatie TBV Wonen tot een overeenkomst gekomen. Aan Mariëngaarde kleeft een dramatische gebeurtenis. Op 2 februari 1945 viel er op de kapel een V1, waarbij volgens bepaalde bronnen 22 en volgens anderen 27 mensen de dood vonden, waaronder de geestelijke die op dat moment de dienst leidde. Deze gebeurtenis was des te triester, omdat Tilburg toen al enkele maanden was bevrijd (bron: Tilburg Wiki, http://www.regionaalarchieftilburg.nl/wiki)